zaterdag 7 juli 2007

Het merk IK®

Het merk IK®, door Huub van Zwieten en Mark van de Grift is naast een kleine reclamecampagne voor hun eigen bedrijf, een zeer interessant boek.

Het gaat terug tot de kern van ‘Talentbranding’, legt een duidelijke koppeling tussen hoe een product gelanceerd wordt en hoe een professional zichzelf zou moeten leren. Continu wordt er uitgegaan van de spreuk: ’je wordt toch wel in een hokje gestopt; bepaal zelf welk hokje dat is.’

Door een koppeling te maken tussen een gewoon merk en personal brand, kunnen de schrijvers op eenvoudige manier uitleggen wat een persoonlijk merk is en hoe je die voor jezelf opzet. De kracht van dit boek is dat alle hoofdstukken, met daarin diverse opdrachten om jezelf als merk neer te zetten, in het laatste hoofdstuk samen worden gevoegd tot je eigen merk-template.

De voorbeelden die gegeven worden in het boek, worden aan de hand van de theorie ook ontleed, waardoor het inzicht alleen maar vergroot wordt. Voorbeelden zoals Robbie Williams, Madonna, Nike, Amstel maar ook van ‘gewone’ mensen. Sterk aan het boek zijn ook de tips op het gebied van communicatie.

Legio praktische tips om je kernwaarden terug te laten komen in je CV, je visitekaartjes, e-mails, website, kleding en meer. Een boek dat zeker het lezen waard is, voor zowel de ‘ervaren’ professional, als de beginner. Dit omdat wanneer je misschien nog niet genoeg bagage hebt om je eigen personal brand te beginnen, er veel informatie in te vinden is over de theorie achter personal branding en communicatie.

Ook levert het boek genoeg oefenstof tot zelfevaluatie, er staan in een enkel hoofdstuk al 20 oefeningen die je zou kunnen doen om meer over jezelf en je gedragingen te leren. Vooral de oefening waarin je een ‘mood-board’ kunt maken is voor de fanatieke knutselaar een must, voor de wat minder creatieve professional kan het een geweldige uitlaatklep zijn.

Wanneer je van plan bent een boek te gaan lezen op het gebied van personal branding/talent branding, dan is dit een boek dat lekker leest, goed informeert en praktische voorbeelden geeft. Een aanrader.

Geen opmerkingen: