maandag 2 juli 2007

Personal Branding

Het boek “personal branding” is geschreven op een vlot te lezen manier, zonder veel lastige terminologie. Op deze wijze weet het boek snel tot de kern van personal branding door te dringen. Voorbeelden die gegeven worden zijn misschien inspiratie voor anderen of kunnen zorgen voor de ontdekking dat je zelf al een personal brand bent.

Door het invullen van enkele vragenlijsten kom je al snel tot een persoonlijk ‘plan’ om jezelf te profileren als merk. Dit boek is niet geschreven voor ‘beginners’, personen die nog niet zo lang het vak van ‘professional’ uitvoeren. Continu wordt gevraagd naar ervaringen uit het verleden en referenties uit eerdere werkzaamheden.

Een behoorlijke bagage aan ervaring is dus nodig om je eigen doelen duidelijk op te stellen. Ook in de vele voorbeelden zit een nadeel, alhoewel inspirerend en tamelijk uniek, kunnen voorbeelden leiden tot kopieergedrag. Kopieergedrag dat ten koste gaat van je authenticiteit, waardoor jij als merk niet zult kunnen overleven.

Ook mist op sommige momenten de vergelijking tussen een gewoon product/merk en een persoon als merk. Over het algemeen een boek dat voor de wat meer ‘gelauwerde’ professional een goed handboek kan zijn voor het gestructureerd opzetten van zichzelf als personal brand.

De ‘beginner’ zal minder aan dit boek hebben als handleiding, maar de voorbeelden die in het boek zijn echter dusdanig interessant dat het ook voor deze personen goed te lezen is. Daarnaast krijgt de lezer genoeg informatie om in ieder geval de theorie achter personal branding beter te doorgronden.

Geen opmerkingen: